Radovan Lovčí: Stvořitel (Čtení ze šuplíku)

31.05.2020

Filozof Bachr zasvětil svůj život úvahám o smyslu lidského bytí. Žil v zemi zvané Hermiona, jež byla dostatečně bohatá, aby si mohla dovolit platit podobné jedince, jako byl on sám. Takové, kteří z pohledu řady obyvatel nevytvářeli zdánlivě nic smysluplného pro své pracující okolí, ale jimž byl vládnoucími elitami vyjadřován veřejný respekt a úcta a kteří svými životy navenek prokazovali, že společnost, ve které působí, je - na rozdíl od jiných - kulturně a myšlenkově vyspělá.

Bachr byl stoik. Přijímal se stejným klidem opovržení části okolí, jakož i pocty, jichž se mu občas dostávalo. Jeho filozofie měla spirituální základ. Snažila se popsat vztah člověka k jeho potenciálnímu a neviditelnému stvořiteli a zabývala se též mírou lidské svobodné vůle.

Bachr dospěl k názoru, že v materiálním světě žádná skutečná svobodná vůle neexistuje. Domníval se, že člověk je manipulován stvořitelem k tomu, aby hrál k jeho potěšení životní divadlo plné emocí, tragických i komických momentů, drama, které se stává jedinečnou podívanou pro toho, kdo jej odněkud zpovzdálí režíruje. Přirovnával lidstvo k akváriu, v němž plují rozmanité rybky, jež spolu udržují nejrůznější typy vztahů a jejichž hemžení se stává fascinujícím požitkem pro jejich chovatele.

Svým studentům s oblibou uváděl ještě jeden příklad, který souvisel s tzv. kohoutími zápasy. "Představte si," říkával svým posluchačům na univerzitě, "že jste chovatelem bojového kohouta. Kohout nic netuší o svém skutečném určení. Nechápe, co svému pánovi ve skutečnosti přináší. Jeho rozhled je úmyslně zúžen do té míry, aby rozuměl jen tomu, že má zničit a zabít svého protivníka. A také sám sebe udržet při životě, jíst, pít, věnovat se svým samičím družkám. Je tak cíleně naprogramován. A teď si představte, že kohout najednou prozře. Začne myslet. Uvědomí si, jak šíleně je manipulován. Že je jen hercem ve hře, kterou režíruje někdo jiný. Že je pouze postavou určenou k pobavení a obohacení toho, kdo sbírá zisky, o nichž kohout nemá ani tušení. A kohout náhle řekne: Ne! Vstoupí do ringu a místo toho, aby atakoval soupeře, otočí se a odkráčí. Nechce být dále manipulován. V takovém situaci žije i naše duše v tomto trojrozměrném materiálním vesmíru."

Bachr dospěl k závěru, že jedinou cestou, jak se onomu zotročení ubránit, je spáchat sebevraždu, z tohoto světa odejít a do hmotné sféry již znovu nevstupovat. To byla jeho brána ke svobodě. A protože nebyl planým mluvkou, tak poté, co tuto svou zásadní myšlenku přednesl na několika filozofických fórech a seznámil s ní vzdělanější veřejnost, šel svému okolí sám příkladem. Na černém trhu si zakoupil jed a podobně jako Sokrates odešel jednoho dne na druhý břeh, zanechav hmotnému světu jen své ztuhlé tělo a řadu spisů, jejichž byl autorem.

Příliš pozdě však zjistil, že se ve svých úvahách těžce přepočítal a že geniální tvůrce nikdy nestvoří dílo k obrazu svému, které je stejně chytré, mocné a svobodné jako On sám. Taková hra by mohla být nesmírně vzrušující a její konec skutečně nečekaný a v plném slova smyslu svobodný. Při eventuální konfrontaci otce a synů, stvořitele s jeho výtvory, by nikdy nebylo jasné, kdo nakonec ve finále zvítězí. Ale proč by měl "tvůrce za oponou" riskovat porážku či ponížení a dobrovolně se vzdávat své moci a výhod?

Brzy po příchodu na "druhou stranu" byla Bachrovi vymazána jeho paměť a byl znovu vyslán na svou původní planetu v mužském těle, do krajiny lidí žijících v pustých a suchých oblastech, kde vládl všeobecný nedostatek, řádily války a epidemie a muži si zde museli na svou obživu tvrdě vydělávat prací svých rukou, a přesto to ke slušnému životu nestačilo. Na složité úvahy o jeho smyslu a určení již nezbýval čas, jednoznačným vůdcem byl prázdný žaludek a touha přežít.

Bachr, nyní nazývaný Far-el, se časem přidal ke skupině těch, kteří chtěli nalézt lepší podmínky k životu ve vzdálené zemi zvané Hermiona. Její obyvatelé se sice snažili náporu uprchlíků z chudých krajin vzdorovat, ale nakonec jim ani jejich zbraně, ani veškerá jejich technika nepostačovaly k tomu, aby ustáli ohromný nápor mohutných lidských vln. Kvantita v dějinách opět vítězila. Lidé Far-elova typu nakonec zcela rozvrátili bohatou a zpohodlnělou Hermionu a stali se v ní novou vládnoucí třídou. Zrušili mnohé tamní zvyklosti a přinesli lidu této země především pravé duchovní učení, jež jim předtím chybělo a které hovořilo o mocném a jediném bohu - Karab-elovi. Ten na počátku věků stvořil Zemi i lidstvo a stanovil systém příkazů a zákazů, které lidé musí pod ztrátou hrdla provádět k jeho poctě.

Far-el se stal obyvatelem bývalého univerzitního komplexu, kde kdysi přednášel jistý Bachr a v němž tento také skonal svou vlastní rukou. Univerzita zde už dávno nebyla. Far-elovi lidé pokládali přílišnou učenost za škodlivou. Tolerovali jen tu, která nenarušovala Karab-elovo učení. Do této kategorie Bachrova filozofie (a nejen ona) rozhodně nepatřila. Bachrovy spisy proto skončily na hranici.

Rovněž Far-el pomáhal s jejich likvidací. Po celý život uctivě prováděl všechny rituály nařízené stvořitelem a byl mu hluboce vděčný za svůj současný úděl, který se v nejmenším nedal srovnávat s tvrdými podmínkami, v nichž se kdysi nalézal.

A stvořitel se radoval. Divadlo se mu líbilo. Nakonec se rozhodl, že v příštím životě učiní Far-ela znovu filozofem, jenž se stane protestním hlasem svého lidu a zničí neomylné Karab-elovo učení. Drama směřovalo k další zápletce...   

(Zdroj obrázku: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cropped-dollar-eye.jpg)

© 2020 Západočeští spisovatelé za časů viru. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky