Milan Čechura: Moudří starci (Čtení ze šuplíku)

26.04.2020

Moudrých starců zase tolik není. Je jich rozhodně míň než blbejch dědků. To je jasné a neoddiskutovatelné. Moudrého starce poznáte podle následujících znaků.

Za prvé: Je starý. Ne že by se nemohoucně ploužil podél zdí a pajdal na obě nohy najednou. To v žádném případě. Moudrý stařec se pohybuje sice pomalu, ale plynule a hlavně rozvážně. Takže ta moudrost z něho přímo čiší. A taky vypadá nesmírně ušlechtile.

Za druhé: Má bílé nebo aspoň silně prošedivělé vlasy. Nemá-li vlasy, musí mít vousy. Také prošedivělé. Nemá-li ani vlasy ani vousy, má smůlu. Nikdo na něj jako na moudrého starce nikdy pohlížet nebude, i kdyby vystudoval pět vysokých škol a jeho nejméně hodnotný titul byl docent.

Za třetí: Trousí moudra, kudy chodí. Netrousí-li zrovna moudra, je připraven vždy moudře poradit. Poradí-li vám moudrý stařec, nenaštvete se, jako kdyby vám poradil třeba šéf v práci. Protože šéf je blbec a nemá co komu radit a vám už vůbec ne. Stejně na tom vedoucím místě překáží už deset let, a kde byste byli vy, kdyby on tam nebyl. Ovšem rada moudrého starce, to je jiná.

V poslední době se mi neskromně zdá, že do tohoto stadia spěji mílovými kroky. No posuďte sami. Starý už jsem, vlasy a vousy mám také prošedivělé a každou chvíli něco vytrousím. Ale hlavně se pohybuji plynule a rozvážně. Především pak městskou hromadnou dopravou.

Tuhle jsem stál na zastávce a čekal na autobus číslo 28. Tím vždycky mířím k domovu, kde moudře rozprávím se ženou. Ale to odbočuji. Tak tedy, autobus číslo 28 přijel, já do něj nastoupil a rozvážně se posadil. Nasadil jsem si brýle, vytáhl z tašky hodnotnou knihu, sklopil k ní zraky a začetl se. Kolem mne se rozprostřela aura moudrosti. Náhle vtrhlo do autobusu ztřeštěné mládí v podobě čtyř silně nezletilých slečen. Za stálého štěbetání mířily k řidiči, který mezitím uvedl stroj do pohybu.

"Pane řidiči, pane řidiči, jede ten autobus do Zruče?" překřikovala jedna druhou.

Co jim ten dobrý muž odpověděl, to jsem v hukotu motoru neslyšel. Ale bylo to jasné. Přece každé malé dítě v Plzni ví, že tento autobus do Zruče nejezdí. Jako každý moudrý stařec i já jsem podlehl nutkání udělit nezištně těm holátkům nějaké ponaučení, které jim propříště usnadní život. Řeknu jim, že se musí více soustředit a ne pořád myslet jen na kluky. Pak se jim nebudou stávat takové věci jako dneska.

Schoval jsem knihu do tašky, sundal si brýle a pomalu jsem se začal zvedat, abych splnil poslání moudrého starce. Přitom jsem se, po delší době, podíval z okna. Jen malou chvilku jsem setrval v této pozici. Pak jsem se posadil a došlo mi, že ta hranice mezi moudrým starcem a blbým dědkem je docela tenká.

Seděl jsem ve špatném autobusu, který neomylně mířil - do Zruče.

© 2020 Západočeští spisovatelé za časů viru. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky